El Futuro Perfecto Nele Wohlatz

AR-2016, 65 Min., OmeU

Regie und Drehbuch
Nele Wohlatz 

Ton
Nahuel Palenque

Kamera
Roman Kasseroller, Agustina San Martín

Schnitt
Ana Godoy

Musik
Federico Orio

Produktion
Murillo Cine

Verleih
Filmgarten

«Fremd ist der Fremde nur in der Fremde», sagte Karl Valentin in seiner unschlagbaren Logik. Befreiend logisch auch dieser Film, der zeigt, wie es ist, sich in einer unbekannten Stadt, einer unvertrauten Sprache, einer anderen Gefühlswelt einzurichten. Die eigensinnige Xiaobin aus China hat beschlossen, ihre neue Umwelt in Buenos Aires beim Wort zu nehmen: Sie konjugiert die Realitäten als Möglichkeitsformen durch und stolpert dabei auf so lustige wie irritierende Weise in eine neue Identität. In einer Zeit, in der alle von Integration, Leitkultur und verpflichtender Anpassung stammeln, spricht Xiaobin überraschend klar und verständlich. Und logisch wie Karl Valentin.

WERKSCHAU & MASTERCLASS NELE WOHLATZ

Do. 09.09.2021 19 Uhr Ricardo Bär (2013) + Kurzfilme
Fr. 10.09.2021 19 Uhr El futuro perfecto (2016) + Kurzfilme
Sa. 11.09.2021 15 Uhr Masterclass
Sa. 11.09.2021 17:30 Uhr El futuro perfecto (2016) + Kurzfilme

Freier Eintritt für Mitglieder Verbands Filmregie.

Locarno 2016 | Gewinner: Best First Feature
 

AFI FEST 2016 | Gewinner: New Auteurs Grand Jury Award

Hamburg FF 2017 | Gewinner: Sichtwechsel Award

Bilbao 2016 | Gewinner: ZINEBI First Film Award

Pressespiegel

  • “Eine poetische Liebes- und Anverwandlungsgeschichte, in die erkennbar auch Wohlatz’ persönliche Erfahrungen als Fremde in Argentinien einfließen. Von diesem Film wird mehr in Erinnerung bleiben, als von den Gewinnern eines eher durchwachsenen Locarno-Festivaljahres.“ 

    SWR
  • „An introspective art film both intellectually astute and emotionally resonate.“

  • „Xiaobin’s story might easily have lent itself to a sloppily feel-good, quasi-realistic treatment; heaven forbid a Hollywood remake in which a pupil in an English class triumphs as she acquires the verb forms and the cultural values that accompany them. But, while it has a satisfying emotional thrust, The Future Perfect is a highly thoughtful, even theoretical film, and is executed accordingly.“

  • „When Xiaobin learns the conditional tense in Spanish, the movie takes off, depicting her speculations on what could happen. Here the movie is resourcefully clever without showing off about it; depicting Beatriz’s possible future self dressed a little more stylishly than in reality. There is gentle comedy here, and a real rooting interest deriving from Ms. Zhang’s committed, never-a-false-note performance. The film’s unusual perspective makes it a distinctive and potentially enriching experience.“

  • „Might the experience of immigrants adapting to a foreign language be in essence something like that of actors studying texts to perform new identities? That’s the profound and perceptively probed thesis of Nele Wohlatz’s brisk metafictional charmer… Each neorealist story thread doubles as a case study for how our ever-shrinking world redefines culture and communication, but played as a downbeat comedy of misunderstandings in which Xiaobin mimics Buster Keaton’s expressionless disenchantment.“ 

  • „Entwined with Xiaobin’s improving Argentinian is Wohlatz’s subtly shifting visual style, which progresses its fluidity and technical proficiency to match its protagonist’s linguistic skill.“