The General Buster Keaton

US-1926, Stumm, 81 Min., 1:1,33 Schwarzweiß
Regie: Buster Keaton, Clyde Bruckman
Drehbuch: Buster Keaton
Darsteller: Buster Keaton, Marion Mack, Glen Cavender
Kamera: J.Devereux Jennings, Clyde Bruckman
Schnitt: Sherman Kell
Musik: Joe Hisaishi (Restaurierte Fassung)
Produktion: Buster Keaton Productions

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Rejected by the Confederate army and taken for a coward by his beloved Annabelle Lee (Marion Mack), young Johnny Gray (Buster Keaton) is given a chance to redeem himself when Yankee spies steal his cherished locomotive. Johnny wages a one-man war against hijackers, an errant cannon and the unpredictable hand of fate while roaring along the iron rails.

"Every shot has the authenticity and the unassuming correct composition of a Mathew Brady Civil War photograph," wrote film historian David Robinson, "No one - not even Griffith or Huston and certainly not Fleming (Gone With the Wind) - caught the visual aspect of the Civil War as Keaton did."

Source: https://kinorep.com/film/thegenerallobster

En Georgie, la guerre de Sécession vient de commencer. Pour prouver son amour à sa bien aimée, Johnnie, un conducteur de locomotive veut s’engager dans l’armée, mais personne ne prend sa candidature au sérieux. Un jour, des soldats nordistes volent sa locomotive, la "General", et enlèvent dans la foulée sa fiancée. Johnnie décide de se lancer seul à leur poursuite. "C’est par sa capacité d’exploiter le potentiel cinématographique de la locomotive que le film brille, faisant du train un véritable dispositif visuel : Le Mécano de la Générale marque ainsi l’un des sommets du Keaton cinéaste, habile machiniste devant, mais aussi derrière la caméra." Critikat

The General, eine der großen und dauerhaften Stummfilmkomödien, bezieht seinen Titel von dem Namen der Maschine, um den sich der ganze Film dreht. Es ist eine durch Unionstruppen entführte Lokomotive, die der Südstaatenheld mitsamt seiner Angebeteten rettet. The General erhält seine humoristischen Glanzlichter dadurch, daß er Geschehnisse von wilder Komik vor einem authentisch rekonstruierten Hintergrund ablaufen läßt, dessen oft außerordentliche visuelle Schönheit an die Bürgerkriegsfotografien Matthew Bradys erinnert. (Buchers Enzyklopädie des Films) Buster Keaton: "Ich bin auf diesen Film stolzer als auf jeden anderen, den ich gemacht habe. Ich habe ein Blatt aus dem Geschichtsbuch genommen und mich in allen Details daran gehalten."