Frem Viera Čákanyová

CZ/SL-2019, eOf, 73 Min.

Schnitt
Marek Šulík, Viera Cákanyová

Ton und Musik
Dominik Dolejší, Miroslav Tóth, Stanislav Abrahám

Mit
Martin Kovacˇík

Produktion
Hypermarket Film, Punkchart Films

Weltvertrieb
Dafilms 

  • English
  • Deutsch

A boldly original journey into the wilds of Antarctica, Viera Čákanyová’s experimental documentary/science-fiction hybrid makes Werner Herzog’s ENCOUNTERS AT THE END OF THE WORLD look like HAPPY FEET. After a deceptively conventional prologue in which a mournful voice narrates elegiac comments about the fate of the planet, Čákanyová plunges us into an exhilaratingly freewheeling meander across endless frozen terrain and expanses of beautiful but decidedly uninviting shale-grey water. Her drone-borne camera roves seemingly at will – and sometimes seemingly at random, insatiably curious and restless as it inspects seascapes, landscapes, and the disparate fauna who inhabit these challenging wilds. Usually with a quasi-divine (or perhaps quasi-AI) detachment, it observes seals, dolphins, penguins, gulls – and a handful of hardy humans. Enigmatic, elliptical sequences are accompanied and augmented by Stanislav Abrahám, Dominik Dolejší, and Miroslav Tóth’s breath-punctuated sound-design, which incorporates some gloriously unlikely radio “samples” in the film’s second half. Taken in toto, FREM is a dazzling sensory trip, one which demands to be experienced via the outsize screens and immersive audio that only cinema can provide. (Neil Young)

Stellen wir uns vor: Ein schnatternd-knatterndes Alien in einem unbekannten Flugobjekt erkundet die Antarktis. Weder ahnt es, dass es sich hierbei um einen klimawandelbedingt verschwindenden Landstrich handelt, noch weiß es, dass der Rest der Welt etwas anders aussieht. Es wundert sich also, das Alien, und uns, die wir seinen zwischen Neugier, Erstaunen und Frustration pendelnden Drohnenflugfilm betrachten, dämmert mehr als nur der Zusammenhang zwischen Meteoriten, Dinosauriern und unewigem Eis. Möglicherweise sind dies ja bereits die Bilder der Zukunft: Einer der letzten Überlebenden zieht einen Palmwedel aus dem Eiswürfel- wasser und die Pinguine wundern sich. (Alexandra Seitz)