Bruno Pocheron

Bruno Pocheron
Bruno Pocheron
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Bruno Pocheron (born 1968) studied visual arts in France, lives in Berlin.

He works internationally mostly as light designer, but also as technical director, set and sound designer.

He creates performative installations based on his lighting practice, such as Mehr Licht [Mir so schlecht] (2021), a synesthetic performance for 33 low voltage light bulbs directly powered by sound, in which licht is to be heard and sound is to be seen.

He's currently involved in stage projects with Mette Edvardsen (Oslo), Alix Eynaudi (Vienna), Philipp Gehmacher (Vienna), Lina Gomez (Berlin), Anne Juren (Vienna), Nikolina Komljenovic (Zagreb), Sara Lanner (Vienna) and Dan Su (Berlin) amongst many others.

He develops software interfaces in PureData and vvvv, allowing for a fluid communication between lights, sound and video and researches the dramaturgical impact of these elements.

He is co-organizing : Wiesenburghalle (Wiesen55 e.V.), a collective working space in Berlin-Wedding / Gangplank, an open network of artists and designers focusing on inter-media communication, relations between technology and art, and crossovers between the fields at play in contemporary performance-making / Fencing Borders, a documentary project concerned with the local impacts of the fencing-off of the Schengen borders.

He is part of the lighting designers collective Reflecting Light, which has recently been granted a 4 years research position in the Kask art school in Ghent, Belgium.

https://vimeopro.com/brunopocheron/lightworks  pw: brunopocheron

https://gangplank.group/mediawiki/index.php?title=Main_Page

https://fencing-borders.cc/

https://tanzhallewiesenburg.net/

Bruno Pocheron wurde 1968 geboren, studierte Kunst in Dijon und lebt in Berlin. Er arbeitet in internationalen Zusammenhängen, zumeist als Lichtdesigner, aber auch als technischer Leiter, Bühnenbildner und Tondesigner. 

Ausgehend von seiner Erfahrung im Bereich des Lichtdesigns entwickelt er performative Installationen wie „Mehr Licht [Mir so schlecht]" (2021), eine Performance für 33 Niedervoltleuchten, in der Ton sicht- und Licht hörbar wird.

Derzeit arbeitet er u.a. an Bühnenprojekten von Mette Edvardsen (Oslo), Alix Eynaudi (Wien), Philipp Gehmacher (Wien), Lina Gomez (Berlin), Anne Juren (Wien), Nikolina Komljenovic (Zagreb), Sara Lanner (Wien) und Dan Su (Berlin).

Er entwickelt Open Source-Schnittstellen in PureData, die eine fließende Kommunikation zwischen Licht, Ton und Video ermöglichen und erforscht die dramaturgischen Wirkungen dieser Elemente.

Er ist einer der Organisatoren von Wiesen55, einem gemeinschaftlichen Arbeitsraum in Berlin-Wedding und von Gangplank, einem offenen Netzwerk mit Schwerpunkten auf intermedialer Kommunikation, den Beziehungen zwischen Technologie und Kunst und den Berührungspunkten zwischen diesen Feldern, die in der Performance-Arbeit spürbar werden. Im Dokumentarfilmprojekt „Fencing Borders“ setzt er sich mit den lokalen Auswirkungen der Schengen-Grenzen auseinander.

Als Teil des Lichtdesign-Kollektivs „Reflecting Light“, wird er in den kommenden vier Jahren an der Kask Art School in Ghent, Belgien, forschen.